Hoe je medewerkers begeleidt van onverantwoordelijke pubers naar lerende jong volwassenen.

“Ik stop ermee! Ik ben alleen maar brandjes aan het blussen”! En de botte waarheid: dat doe je zelf! Maar er is een eenvoudige stap te maken!

Voordat je het weet ben je bezig met brandjes blussen. Medewerkers weer in de pas laten lopen. Checken of projecten of producten wel goed zijn afgeleverd. Je weet van de afgelopen keren dat je dit moet doen, want je hebt telkens nog cruciale punten recht moeten trekken.

En hier start de managers-moeheid.

Aan het einde van de dag ben je moe, je hebt het druk gehad maar je weet niet echt meer waarmee?!

Want vaak ontstaat deze vicieuze cirkel van checken en overmatig managen, wanneer je bedrijf groeit naar het aantal medewerkers dat je elkaar niet écht meer kent. Je zit niet meer bij elkaar in dezelfde ruimte. Je kent de partners/ kinderen van je medewerkers niet meer persoonlijk. Dat is logisch natuurlijk. Wanneer je bedrijf groeit gebeurt dit. Maar hoe zorg je dan toch dat je niet verzuipt in het managen? Hoeveel energie, plezier en omzet kost dit jou?
Hoeveel energie, plezier en omzet laat je je dit nog kosten? Als deze ‘pijn’ groot genoeg is kom je vanzelf in actie.

Er zijn verschillende manieren om actie te ondernemen. In dit blog wil ik je alvast wat inspiratie geven. Ik geef je wat tips over hoe om te gaan met nieuwe medewerkers. Omdat vaak ervaren wordt dat deze medewerkers, vooral in het begin, de meeste energie kosten. En toch kun je plannen hoe je hen zo snel mogelijk zelfstandig maakt.

De uitdagingen van het ouderschap.

Een bedrijf leiden, of een team, is te vergelijken met het ouderschap. Wanneer je nieuwe medewerkers in dienst hebt, oftewel jonge kinderen, dan worden gevaren nog niet overzien. Dus om het risico van gevaarlijke ongelukken in te dammen laat je je dreumes niet met vuur spelen. Zo laat je een nieuwe medewerker ook niet direct een miljoenen deal kortsluiten.

Voor deze medewerker heb je vast al een inwerktraject bedacht. Maar wat gebeurt er daarna? Focus je je alleen op de taken die de nieuwe medewerker moet leren? Of help je de nieuwe medewerker ook het gehele plaatje te begrijpen?

Het punt is namelijk dat in het begin een nieuwe medewerker nog totaal ontvankelijk is voor het verwerken van de nieuwe informatie. Maar er gaat een tijd komen dat deze nieuwe medewerker niet nieuw meer is en dat je van deze persoon verwacht zelf over acties en consequenties na te denken.

Om dit wat beeldender te maken pak ik weer even terug op het ouder/kind verhaal. Wanneer een baby wordt geboren heeft de baby intense verzorging nodig. Luiers verschonen, veel knuffelen en melk geven. Daarna groeit het baby’tje naar een dreumes die wil kruipen en wil staan. Dit is de fase,  als je dit vergelijkt met een nieuwe medewerker, de periode dat iemand zeer ontvankelijk is om te leren. Hij kijkt naar wat er om hem heen gebeurt. Een dreumes kijkt hoe anderen lopen, kijkt naar de gezichtsmimiek van anderen. Net als bij medewerkers, de manier waarop de telefoon wordt opgenomen wordt overgenomen. Hoe intern gesproken wordt over elkaar, de manager, de directeur, het bedrijf. De nieuwe medewerker is super ontvankelijk voor deze informatie. Dus zorg dat deze informatie positief is!

Hoe steekt je onboarding proces in elkaar?

De onboarding periode is cruciaal. Dit is het punt waar de nieuwe medewerker zeer ontvankelijk is om te leren. Dit is het punt waar je de juiste werkprocessen inslijpt. Waarbij je zorgt dat deze zo zijn ingericht dat de KPI’s die bij de functie horen behaald worden.

Maar het gaat nog een stap verder!
Check eens: hoe is je onboarding proces ingericht?

  • Gericht op de taken van de functie?
  • In hoeverre is deze gericht op het snappen van het gehele plaatje? Oftewel: hoe verhoudt de functie van de nieuwe medewerker zich tot de missie van het bedrijf?

Als je wilt dat medewerkers zelf de juiste beslissingen nemen, dan moeten zij wel snappen aan welke koers deze beslissingen moeten voldoen. Hiervoor moeten ze de missie van het bedrijf goed snappen en hoe hun functie hiertoe verhoudt. Heb je dit ook geborgd in je onboarding proces?
Daarmee leg je alvast een bodem voor de volgende groei fase van de medeweker. Want groei in een functie is er altijd! Omdat je ieder jaar weer een koers vastlegt voor je bedrijf om je lange termijn doelen te behalen. Het is een must je medewerkers mee te nemen in deze groei door de juiste scholing.

Wanneer je de juiste basis legt in de onboarding periode, wanneer je je kind de juiste basis mee geeft. Dan hoef je later minder bij te sturen en minder te managen.

Want voordat je het weet zit je medewerker in een puberale fase waarin hij/ zij vast zit in zijn eigen wereld en eigen waarheid! En ja, dan begint de manager-moeheid weer waar je nu zo graag vanaf wilt!

Herken je je in mijn blog en wil je hier graag meer van weten? Zorg dan dat je je gratis aanmeldt voor mijn tips&tricks via deze link: https://winningimpact.nl/gratis-groeitips/

Leave a Reply