Je wilt meer klanten krijgen. Maar hoe kun je nieuwe klanten werven? En nieuwe klanten binnenhalen, hoe doe je dat? Goede vragen! Wanneer je last hebt van groeistagnatie, niet weet hoe je nieuwe klanten kunt aantrekken, is het tijd om het anders aan te pakken. In deze blog deel ik graag mijn tips & tricks en deel ik hoe je aan klanten komt en hoe je het beste jouw boodschap overbrengt op je gesprekspartner. Meer klanten krijgen is hiermee mogelijk, ook voor jou.
Ik heb weinig klanten, hoe kan ik het tij keren?
‘Ik heb geen klanten’, of ‘klanten kunnen mij niet vinden’, is iets wat ik vaak hoor tijdens mijn eerste kennismakingsgesprek met mijn klanten. Je bent gaan ondernemen vanuit je passie, je hebt iets gevonden waar je energie van krijgt. Maar dit betekent nog niet dat je gelijk klanten hebt. De stap om meer klanten te krijgen en daarmee meer omzet te krijgen, is zichtbaar te zijn, te verbinden en te ontwikkelen op het gebied van sales. Het is echt een must, want zonder klanten heb je geen bedrijf. No brainer 😉
Klanten kunnen mij niet vinden: hoe word je beter zichtbaar?
Laten we eerst kijken naar hoe je meer leads en een groter netwerk krijgt, zodat je deze contacten om kunt zetten tot klanten. Je kunt zowel koude leads als warme leads benaderen. Het voordeel van warme leads, is dat je gesprekspartner je al een beetje kent. Ik raad je daarom aan om warme leads te krijgen en deze om te gaan zetten naar klanten.
Om meer warme leads te krijgen is het belangrijk om zichtbaar te zijn door middel van onder andere:
- Relevante en interessante nieuwsbrieven te sturen
- Een juiste strategie toe te passen op social media
- Te gaan netwerken (het kan en mag gelukkig weer steeds vaker)
Een funnel met bijvoorbeeld een E-book
Tegenwoordig is een website bijna onmisbaar als je jouw diensten of producten wilt aanbieden. Maar hoe zorg je ervoor dat bezoekers ook (potentiële) klanten worden?
Het is aan jou de taak om ze te bieden waar ze naar zoeken.
Dit doe je door informatie aan te bieden waar ze antwoord krijgen op hun vragen. Dit doe je bijvoorbeeld door een blog te wijden aan interessante informatie waar ze wat aan hebben. Maar je geeft niet direct al je kennis weg. Je wilt namelijk dat ze zich inschrijven voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief. Zo bied ik bijvoorbeeld mijn gratis E-book met 9 bewezen tips voor ondernemers gratis op mijn website aan, die je ontvangt na het invullen van je gegevens. Door een funnel te gebruiken op je website, kun je jouw websitebezoekers activeren om hun gegevens achter te laten voor extra informatie.
Stuur interessante nieuwsbrieven en krijg hier klanten uit
Een manier om aan meer leads te komen en uiteindelijk meer klanten te krijgen, is door je websitebezoekers zich te laten inschrijven op je nieuwsbrief. Je kunt wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief sturen met interessante informatie waarvan je weet dat de lezer er iets aan heeft. Maar ook wil je de lezers prikkelen om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door een gratis kennismakingsgesprek met jou aan te vragen. Je creëert zo zelf warme leads waarvan je klanten kunt maken. Wees wel consistent in wat je doet. Stuur je elke vrijdag een nieuwsbrief? Blijf dit dan ook doen.
Nieuwe klanten werven: zo krijg je warme leads uit LinkedIn
Ik heb een online training ontwikkeld om een stroom aan leads en klanten te krijgen uit LinkedIn. Zelf heb ik LinkedIn vanaf de start van mijn bedrijf gebruikt voor het krijgen van klanten. Mijn eerste post op LinkedIn ging over mijn carrièreswitch, mijn ervaring en wat ik zag in het ondernemerschap. Hieruit haalde ik mijn eerste dertien klanten! Hoe ik die klanten binnen heb gehaald? Door iedereen die een like of comment op mijn bericht plaatste, een persoonlijk bericht te sturen. Op die manier kwam ik in contact met mijn doelgroep en heb ik veel telefoongesprekken kunnen voeren.
Door actie creëer je momentum. Kijk hoe je in gesprek kunt komen met jouw doelgroep. Het is daarbij belangrijk dat je zichtbaar bent en daar consistent in bent. Post bijvoorbeeld een keer per week op LinkedIn een bericht. Of nodig per dag vijf personen uit via LinkedIn en stuur ze een persoonlijk berichtje.
Ga netwerken en zorg dat je met zoveel mogelijk mensen in contact komt
Er zijn verschillende netwerkclubs waar je je bij kunt aansluiten. Hierdoor kun je jouw netwerk uitbreiden. Google maar eens naar netwerken in je regio en zorg ervoor dat je met zoveel mogelijk mensen in contact komt. Als je netwerk groter is, komen daar namelijk meer leads uit. Maar je moet zelf wel eerst in beweging komen. Stap dus af op iemand tijdens een netwerkborrel en knoop een gesprek aan.
Zo breng je jouw boodschap over aan je gesprekspartner
expertise over laten komen op je gesprekspartner, maar weet niet goed hoe je dit moet doen. Dan is het extra spannend om op iemand af te stappen tijdens een netwerkevent of om een lead te bellen. Ik heb eerder eens een interessante video gemaakt.
In deze video zie je dat je hersenen bestaan uit verschillende lagen: het reptielenbrein, het limbische brein en de neocortex. Tussen het reptielenbrein en het limbische brein is altijd een conflict. Het reptielenbrein is namelijk niet gebaat om jou te laten groeien. Dit deel van ons wil bij de kudde blijven, het wil ervoor zorgen dat je veilig blijft en je behoeden voor pijn. Het limbische brein kent geen taal. Het is het deel waar je gevoel en intuïtie zit. En de neocortex is het deel waar je kennis zit en waar je dingen mee kunt begrijpen.
Van pijn naar oplossing
Nu je een beetje weet hoe hersenen werken, gaan we weer terug naar een situatie waarin je in gesprek gaat met een potentiële klant. Vaak begin je een gesprek met wie je bent en wat je functie is. Maar daarmee is je gesprekspartner nog niet geholpen met zijn pijn en zijn gedachten dwalen daardoor snel af. Je kunt veel beter op je gesprekspartner afstappen en direct vertellen hoe je conflicten oplost. Bijvoorbeeld: ‘ Ik help ondernemers aan technische medewerkers die per direct inzetbaar zijn, binnen 48 uur’. Hierdoor weet je gesprekspartner direct welke pijn jij oplost en wat het voor hem of haar oplevert. Dit zorg ervoor dat iemand naar jou luistert terwijl jullie praten.
Ga in op welk conflict of pijn is er en hoe je dat oplost. Je gaat daarbij van pijn naar verlangen. Oefen dit uit op iedereen die je vraagt wat je doet. Je zult merken dat je er steeds beter in wordt. Pas deze tactiek vervolgens toe in al je communicatie: op je website, social media en je nieuwsbrieven.
Breng structuur aan in je salesgesprekken
Er zijn leads binnengekomen via je website, je netwerkgroep of je heb een afspraak via LinkedIn gemaakt om elkaar te spreken. Actie in de taxi! Het is nu aan jou om de klant binnen te halen. Wat ik vaak bij mijn klanten terugzie, is dat ze het idee hebben dat hun gesprekspartner enthousiast is, maar dat een verkoop uitblijft. Herkenbaar? Vaak is er dan geen regie over het gesprek genomen. Lees daarom hier alle negen tips voor een succesvol salesgesprek.
Conclusie: hoe kan ik meer klanten krijgen?
Mijn aanpak om meer klanten te krijgen kun je in de volgende stappen opdelen:
- Maak een funnel met bijvoorbeeld een E-book, waardoor mensen op je mailinglijst komen
- Stuur consequent een interessante nieuwsbrief die aanzet tot actie
- Haal warme leads binnen via LinkedIn
- Ga naar netwerkevents en zorg dat je netwerk uitbreidt
- Bereid je pitch voor, zodat je altijd weet hoe je het gesprek goed opent
- Breng structuur aan in je salesgesprekken
Meer klanten krijgen met de hulp van mijn training
Wil je een stroom aan leads en klanten krijgen? LinkedIn is, naast Instagram en Facebook een goed kanaal hiervoor, als je weet wat je moet doen. Binnen een half jaar tijd had ik zelf al een ton omzet uit LinkedIn gehaald, door de juiste strategie te ontwikkelen. Deze strategie deel ik graag met je.
Volg de online masterclass continue klanten uit LinkedIn en ontdek de strategie die mij en mijn klanten hebben geholpen om meer klanten te krijgen.