Waarom de meeste kernwaarden onzin zijn. En wat wel werkt.

De reden waarom de meeste kernwaarden onzin zijn en wat dan wel werkt.

‘Wij nemen onze verantwoordelijkheid!’ Dit is een voorbeeld van één van de kernwaarden die uitvergroot op een muur hangt in een willekeurig bedrijf. De rest is net zo tenenkrommend. Herkenbaar? Tegelijkertijd is het heel begrijpelijk waar ze vandaan komen. Je ziet bepaald gedrag in de organisatie waarvan je vindt dat het beter kan. Veel bedrijven formuleren dan kernwaarden om dit gedrag te beïnvloeden, maar ook om aan de buitenwereld te laten zien ‘hoe wij met elkaar omgaan’. Hiermee maak je een fundamentele denkfout. Door de verkeerde kernwaarden te formuleren, kun je namelijk met je hele organisatie de verkeerde afslag nemen. Het kan gelukkig ook anders. 

Met deze blog wil ik je inspireren hoe je wél de kracht van je organisatie en zijn onderscheidend vermogen kunt vangen in kernwaarden.

Kernwaarden betekenis: dit wordt ermee bedoeld

Wat zijn kernwaarden van een bedrijf? Laten we eerst een stap terug nemen en kijken wat kernwaarden zijn. Als je de betekenis van kernwaarden opzoekt, ontdek je dat dit de belangrijkste waarden van het bedrijf zijn. Het zijn de basiswaarden waar je als bedrijf naar streeft. Hiermee laat je ook aan de buitenwereld zien waar je bedrijf voor staat. 

Kernwaarden voorbeelden:

  • Avontuurlijk
  • Eerlijk
  • Klantgericht
  • Plezier
  • Vitaal
  • Creatief
  • Samenwerken
  • Respect
  • Daadkrachtig

Waarom kernwaarden essentieel zijn voor je bedrijf

“Culture eats strategy for breakfast” is een bekende uitspraak van Peter Drucker (managementgoeroe) . Oftewel je kunt wel dikke plannen hebben maar als de cultuur deze niet bekrachtigt kom je niet ver.

Kernwaarden vormen namelijk de basis van de cultuur van de organisatie. Ze zijn essentieel voor je bedrijf. Wanneer je kernwaarden formuleert waarmee je dieper liggende irritatie over gedrag dat je ziet wilt ondervangen, bekrachtig je de cultuur niet maar ruïneer je juist de cultuur.

Overweeg dus dat de huidige kernwaarden die je hebt mogelijk geformuleerd zijn om grip te krijgen over jouw irritatie naar gedrag dat je ziet op de werkvloer. Dat levert geen positieve energie op en al helemaal geen winnaars mentaliteit waarmee je grip en controle krijgt om doelstellingen te behalen.

Voorbeelden waarbij verkeerde kernwaarden een negatieve impact hebben

Hieronder heb ik twee voorbeelden opgeschreven, waarbij je ziet hoe verkeerd geformuleerde kernwaarden negatieve impact hebben. 

  • Goede medewerkers worden echt niet blij van de kernwaarde ´wij nemen onze verantwoordelijkheid´. Voor je medewerkers is het namelijk logisch om verantwoordelijkheid te nemen. Deze kernwaarde inspireert dus totaal niet. Ik hoop dan ook dat medewerkers die geen verantwoordelijkheid laten zien, binnenkort niet meer voor je werken. Als je moet uitleggen aan een medewerker dat ‘wij onze verantwoordelijkheid´ nemen, heb je dan wel de juiste medewerker in dienst?
  • De kernwaarden hebben ook impact op het recruitmentproces. Het kan zomaar zijn dat je met je kernwaarden een heleboel personeel hebt aangenomen dat helemaal niet past bij het bedrijf. Je gaat namelijk op zoek naar mensen die jouw irritatie wegnemen. Irritatie is een vorm van angst en is nooit een goede raadgever.

Ze zijn al in je organisatie aanwezig

Hoe kernwaarden wél een ijzersterke cultuur neerzetten is door te kijken naar het positieve gedrag van de medewerkers naar de klanten. Kernwaarden zijn namelijk al in de organisatie aanwezig. Het is de reden dat jouw bedrijf bestaansrecht heeft. Het is onderdeel van het onderscheidende vermogen van de organisatie.

Daarom ga ik met mijn klanten altijd weer terug naar die basis. Je hoeft je alleen maar af te vragen wat de impact is dat jouw bedrijf heeft op jouw klant? Wat wordt jouw klant er beter van om met jou zaken te doen? De manier waarop dit met het gedrag van jouw medewerkers wordt ingevuld zijn de kernwaarden. En deze kernwaarden zijn altijd positief en van dit positieve gedrag wil je meer! Je krijgt dan meer positieve impact op de klant, trouwere klanten en meer omzet.

Zo formuleer je de kernwaarden van je bedrijf

Je formuleert de kernwaarden samen met de medewerkers! Dus ook deze klant heb ik geholpen om op de juiste manier in gesprek te gaan met hun medewerkers. Hoe je de juiste vragen stelt en hoe je hier korte en krachtige statements van maakt. Het is prachtig om in dit proces ook de klant mee te nemen.
Het leuke is dat mijn klant hier zoveel energie van krijgt! Samenwerking begint te stromen met enorme betrokkenheid en saamhorigheid. En laten dat nu eens onmisbare ingrediënten zijn voor een ijzersterke bedrijfscultuur!

Ondersteun je medewerkers en maak ze zelfsturend

Maar met de juiste kernwaarden is het nog niet afgelopen! Hiermee begint het! Stap 2 na het formuleren van de juiste kernwaarden is ervoor te zorgen dat de medewerker gefaciliteerd wordt om daadwerkelijk meer gedrag te laten zien volgens de kernwaarden. Hiermee zorg je ervoor dat een medewerker het juiste initiatief toont en jou minder vragen stelt. Zelfsturend maar wel binnen de afgesproken kaders zodat je grip houdt.

Dus denk er ook aan hoe je de processen, systemen en communicatie inricht! Dat geeft de medewerkers de steun die ze nodig hebben om te doen wat ze moeten doen en lijken de onbereikbare doelen in eens toch wel haalbaar te zijn.

Voor jou levert dit op dat je weer kunt focussen op de groei ambities die je hebt met je bedrijf. Want een hoop gedoe met medewerkers ondervang je door hierin de juiste stappen te zetten, op het juiste moment.

Conclusie waarom de meeste kernwaarden onzin zijn en wat wel werkt

Wil je ervoor zorgen dat alle neuzen binnen het bedrijf dezelfde kant opstaan? Wil je de energie laten stromen bij je medewerkers? Dan is het aan jou de taak om samen met je medewerkers te bepalen wat de kernwaarden zijn. Dit doe je door:

  • In gesprek te gaan met je medewerkers
  • Je medewerkers ondersteunen om de kernwaarden na te streven