Bedrijfsdoelen stellen: zo zorg je dat je goede doelen stelt én behaalt

bedrijfsdoelen stellen doe je zo

Als ondernemer ben je, als het goed is, continue bezig met je doelen behalen. Velen blikken aan het eind van het jaar weer terug. Ook is het dan tijd om weer nieuwe bedrijfsdoelen te stellen. Want het nieuwe jaar is een nieuwe kans om verder te komen met je business. In deze blog leer je hoe je het beste doelen stelt, hoe je deze concreet maakt en hoe je in actie komt. Plan je succes in met deze tips. 

Wil je deze tips liever bekijken? Bekijk dan de video die ik hierover heb gemaakt. Fragment: https://youtu.be/aLUZlFRyg5c 

 

Het begint bij het fundament van je bedrijf

Bedrijfsdoelen stellen gaat niet zonder te kijken naar het fundament van je bedrijf. Wanneer je jouw unieke talenten combineert en commercieel vertaalt naar de markt, ontstaat er een vliegwieleffect. Dus is het belangrijk om eerst je fundament op orde te hebben. Wat is je missie? Welke unieke, onderscheidende waarde heb je? Blik terug op het afgelopen jaar of afgelopen maand. Werk je met klanten waar je blij van wordt? Of neem je klanten aan voor de omzet, maar krijg je geen energie van ze? Succesvol ondernemen start met een happy jij. 

Bedrijfsdoelen stellen op verschillende vlakken

Je kunt zakelijke doelen stellen, met daarin geformuleerd welke omzet je volgend jaar wil behalen. Ik trek het breder dan dat en stel meerdere doelen, namelijk:

  • Omzetdoel
  • YES-doel
  • Wauw-doel
  • Mindset doel
  • Marketingdoel
  • Salesdoel
  • Procesdoel
  • Teamdoel

Bepaal je omzetdoel

Klakkeloos een omzetdoel bepalen heeft weinig nut. Je kunt beter kijken naar wat je vorig jaar hebt omgezet, welke kosten je hebt en welke investeringen je wil doen. Wat heb je komend jaar nodig voor levensonderhoud? Hoeveel tijd wil je vrijmaken om te werken? Het kan zijn dat je helemaal niet blij bent met de hoeveelheid dagen die je afgelopen jaar hebt gewerkt. Houd dit in je gedachten wanneer je het omzetdoel opstelt. 

Daag jezelf uit met een YES-doel

Als ondernemer is het goed om jezelf uit te dagen. Je hebt tenslotte dromen waarvoor je uit je comfortzone moet komen. Dit is ontzettend goed voor je ontwikkeling. Hierdoor leer je nieuwe dingen creëren en omgaan met veranderingen. Tijdens Covid merkten we allemaal dat niets zeker is. Als je tot dan toe ieder jaar hetzelfde deed, moest je ineens nieuwe dingen verzinnen. Door een YES-doel te stellen en te behalen, raak je gewend om te creëren. Hierdoor ontwikkel jezelf en doe je dingen die je spannend vindt. Bijvoorbeeld door als doel te stellen dat je ergens als gastspreker wil optreden om jouw expertise te delen. 

Droom je wauw-doel

Voor het neerzetten van je wauw-doel mag je groots dromen. Wat zijn je wensen? Hoe ziet jouw imperium eruit in je dromen? Wil je in een bepaald huis wonen of een kantoorpand hebben? Door groots te dromen en te visualiseren hoe iets er voor jou moet uitzien in de toekomst, zet je onbewust al stapjes om dit te behalen. Door je droom te visualiseren, merk je dat er mensen op je pad komen die een bijdrage leveren aan je droom. Het is trouwens prima om 80 procent van je wauw-doel te halen, omdat je al zo groot droomt en denkt. 

Werk aan je mindset met een mindset doel

We hebben het allemaal; de stem in je hoofd die zegt dat je iets niet kunt en negatief en onzeker is over jouw kunnen. Met een mindset doel zet je nieuwe gedachten hiertegenover. Ik had bijvoorbeeld tijdens de eerste tien minuten van de masterclasses altijd een hoge ademhaling. Dus mijn mindset doel werd het observeren van deze reactie en kijken hoe ik rustiger kan worden tijdens deze eerste minuten. Niet om het helemaal weg te nemen, maar om er een relaxter gevoel bij te krijgen. Bekijk voor jezelf welke slag je te maken hebt met je mindset en stel hier een doel voor op. 

De juiste marketingdoelen stellen

Onder bedrijfsdoelen stellen hoort natuurlijk ook een marketingdoel. Kijk naar hoeveel leads je afgelopen jaar binnen hebt gekregen en via welke kanalen. Veel ondernemers starten met het inzetten van alle leadstromen zoals advertising, een e-book, netwerken en social media. Er zijn natuurlijk talloze manieren om leads binnen te krijgen, maar welk kanaal werkt het beste voor jou? Je kunt namelijk beter één ding heel goed doen, dan heel veel dingen maar een beetje. Door hiernaar te kijken ga je van dolle stier ondernemen naar gericht ondernemen. Wat ga je komend jaar doen, hoeveel leads moet je binnenhalen en via welk kanaal ga je dit doen?  

Van marketingdoelstellingen naar salesdoelen

Heb je afgelopen jaar veel leads binnengehaald, maar zijn er maar weinig daadwerkelijk klant geworden? Dan is jouw uitdaging om goede salesdoelen te stellen. Je conversie moet minstens 30 procent zijn. Door een salesdoelstelling te bepalen, weet je ook welke acties je moet doen om dit te behalen. Zoals het verbeteren van je salesgesprekken.  

Werk aan je processen

Wil je opschalen met je bedrijf? Dan moet je werken aan je processen. Wat moet je doen om klanten binnen te halen en wat kun je hiervan automatiseren? Bijvoorbeeld het automatiseren van mails, zodat je meer tijd overhoudt om klanten te helpen. Maar het kan ook zijn dat je een online omgeving opzet om zo meer klanten tegelijkertijd te kunnen helpen. Om schaalbaar te ondernemen moet je procesdoelstellingen formuleren. 

Echt grote dromen realiseer je met een team

In het begin kun je je werk nog prima in je eentje af, maar krijg je meer klanten dan moet je zaken gaan uitbesteden. Bijvoorbeeld aan een VA die het klantproces op zich neemt, of een marketing VA die de marketing voor je bedrijf uitrolt. Bij grote dromen heb je hulp nodig van een team. Bedenk dus wat je moet uitbesteden om je dromen te behalen. 

Bedrijfsdoelen stellen – voorbeelden

Nu weet je dus dat je meerdere bedrijfsdoelen moet opstellen. Maar het is ook heel belangrijk om SMART-doelstellingen te formuleren. SMART staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Voorbeelden van SMART geformuleerde doelen:
Elke maandag plan ik 5 Facebookposts in over ondernemen, die linken naar mijn aanbod.
Dit jaar sta ik op een podium van een event om te spreken over mijn vakgebied.

Niet alle doelen hoeven groot te zijn. Kleine doelen stellen helpen namelijk om stapje voor stapje bij je doel te komen. Zo stel je jaardoelen, maar maanddoelen stellen en weekdoelen stellen is net zo belangrijk. Stel je hebt als jaardoel om een ton omzet te behalen en je standaard product is 2000 euro. Je hebt dus 50 klanten nodig om dit te behalen. Wanneer je weet wat je conversie is dan weet je ook hoeveel salesgesprekken je moet doen en hoeveel leads je moet binnenhalen om je doel te bereiken.  

Kom in actie

Zonder actie is het stellen van doelen zinloos. Je moet dus in actie komen, want dan creëer je momentum. Vaak komen mensen niet in actie, omdat ze geen afwijzing of kritiek willen krijgen. Maar onthoud dat hoe vaker je een nee hebt gekregen, je dichter bij een ja komt. Nee horen en afgewezen worden is ook onderdeel van ondernemen. Ga dus over van doelstellingen tot actiepunten. Hoeveel leads moet je benaderen om een ja te krijgen? 

Bedrijfsdoelen stellen doe je dus zo

Bij het stellen van bedrijfsdoelen draait het dus niet alleen om een omzet, maar ook om je mindset, jezelf uit je comfortzone halen, groots dromen en gerichte marketing-, sales-, proces- en teamdoelen stellen. En natuurlijk in actie te komen. Want het is dromen, durven en doen! 

Kun je hulp gebruiken bij het stellen van je bedrijfsdoelen? Iedere maand geef ik drie gratis strategiesessies. Tijdens deze sessie kijk ik met je mee in je bedrijf, maak ik een analyse en geef je concrete tips. Maar ook welke vervolgstappen je moet doen om je doelen te behalen.